W związku z powyższym rejestracja m. in. jachtów, łodzi, pontonów odbywać się będzie na nowych zasadach.
Obowiązkowi rejestracji będą podlegać:
1) jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW;
2) jednostka pływająca używana do połowów rybackich;
3) jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
– o ile nie posiada innej niż polska przynależności.
Obowiązkowi rejestracji nie będzie podlegać:
1) jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa;
2) jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni;
3) deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.
Jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela.
Wpisy do rejestrów oraz dokumenty rejestracyjne wydane na podstawie dotychczasowych przepisów utracą ważność!
Właściciel jednostki pływającej, zarejestrowanej zgodnie z dotychczasowymi przepisami, która podlega obowiązkowi rejestracji, ma obowiązek ją zarejestrować przed upływem terminu ważności dokumentu rejestracyjnego, w terminie:
- 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, czyli do 01.08.2021 r. w przypadku wpisu i dokumentu wydanego do dnia 1 stycznia 2000 r.
- 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, czyli do 01.02.2022 r. w przypadku wpisu i dokumentu wydanego do dnia 1 stycznia 2006 r. -
- 30 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, czyli do 01.02.2023 r. w przypadku wpisu i dokumentu wydanego po dniu 1 stycznia 2006 r.
Właściciel jednostki, która zgodnie z dotychczasowymi przepisami nie podlegała obowiązkowi rejestracji, ma obowiązek ją zarejestrować w terminie 17 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, czyli do końca 2021 roku.
Wniosek o rejestrację jednostki pływającej będzie można złożyć w dowolnie wybranym organie rejestrującym, w tym również w formie elektronicznej
W przypadku składania wniosków drogą elektroniczną, poniżej podaje się adres dedykowanej Elektronicznej Skrzynki Podawczej, właściwej do składania wniosków dotyczących rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m: https://interesant.reja24.gov.pl
W przypadku składania wniosku drogą tradycyjną w wersji papierowej, należy skorzystać z wzorów formularzy, udostępnionych na stronach Urzędu Morskiego w Szczecinie, korzystając z poniższego linku: http://www.ums.gov.pl/projekty_unijne/Reja24/formularze.zip
Z uwagi na to, że będzie to nowo realizowane zadanie wymagające dużej reorganizacji pracy, informujemy o możliwych utrudnieniach w początkowym okresie wejścia w życie ww. zadania. Za wszelkie ewentualne problemy naszych klientów z góry przepraszamy i prosimy o wyrozumiałość w początkowym okresie wdrażania tego zadania.
Zainteresowane osoby prosimy o kontakt telefoniczny z pracownikami Biura Ochrony Środowiska:
tel. 68 45 44 663, 68 45 44 658, 68 47 55 656.