Dzięki programowi „Czyste powietrze”, zielonogórzanie dostaną dofinansowanie do wymiany trujących „kopciuchów”. W mieście powstał też Punkt Czystego Powietrza, gdzie można uzyskać porady merytoryczne i techniczne związane między innymi z wymianą urządzenia grzewczego i termomodernizacją budynku.

„Czyste Powietrze” to kompleksowy program, jego celem jest poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych. Program adresowany jest do osób fizycznych, które są:

* właścicielami/współwłaścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub

* wydzielonego w takim budynku lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą.

Obejmuje dwie grupy beneficjentów:

* uprawnionych do podstawowego poziomu dofinansowania – osoby, których roczny dochód nie przekracza 100 tys. zł

* uprawnionych do podwyższonego poziomu dofinansowania – osoby, których przeciętny średni miesięczny dochód na osobę w gospodarstwie domowym nie przekracza:

- 1 564 zł – w gospodarstwie wieloosobowym

- 2189 zł – w gospodarstwie jednoosobowym

W ramach programu istnieje możliwość uzyskania dotacji lub pożyczki na przedsięwzięcia takie jak:

* demontaż nieefektywnego źródła ciepła opalanego paliwem stałym np. pieców węglowych, kaflowych, kominków, tzw. kopciuchów

* zakup i montaż nowego źródła ciepła

* demontaż oraz zakup i montaż nowej instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej

* zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej

* zakup i montaż wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła

* zakup i montaż ocieplenia przegród budowlanych, okien, drzwi zewnętrznych, drzwi i bram garażowych

* audyt energetyczny (pod warunkiem wykonania przegród budowlanych), dokumentacji projektowej oraz ekspertyzy.

Więcej informacji dotyczących programu „Czyste Powietrze” znajdziemy na stronie

www.czystepowietrze.gov.pl

Osoba fizyczna, która zamierza złożyć wniosek o przyznanie podwyższonego poziomu dofinansowania powinna uzyskać, do dnia złożenia wniosku, od wójta, burmistrza lub prezydenta miasta (zgodnie z miejscem zamieszkania) zaświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego.

W Zielonej Górze wniosek o wydanie zaświadczenia można pobrać i złożyć w Biurze Obsługi Interesanta Departamentu Edukacji i Spraw Społecznych – Wydział Świadczeń Rodzinnych, ul. Długa 13, 65-401 Zielona Góra. Wszelkie informacje dostępne są na stronie:

https://bip.zielonagora.pl/procedury/3/531/UZYSKANIE_ZASWIADCZENIA_DO_PROGRAMU__22CZYSTE_POWIETRZE_22/