W ostatnich dniach zielonogórscy policjanci otrzymują informacje o nasilających się działaniach oszustów, którzy wysyłają podejrzane smsy o rzekomych niedopłatach za przesłanie paczek, energię elektryczną czy gaz. Ostrzegamy – kliknięcie w załączony w wiadomości link pozwoli przestępcom uzyskać dane do logowania i okraść Państwa konta bankowe. Uważajmy również na wiadomości o wypłatach BLIK.

Niemal każdego dnia do zielonogórskiej komendy wpływają zawiadomienia od osób, które otrzymały podejrzane sms-y, wiadomości mailowe lub wiadomości w popularnych komunikatorach internetowych. Po kliknięciu w załączone linki wyświetlają się strony łudząco podobne do stron bankowych płatności elektronicznych – kiedy się tam zalogujemy przestępcy przejmą nasze dane do logowania i w ten sposób uzyskają dostęp do konta. Natychmiast logują się na nasze konto i dokonują przelewów kradnąc wszystkie pieniądze.

Wielokrotnie ostrzegaliśmy także przed tzw. oszustwem na BLIK, kiedy oszuści podszywają się pod naszych znajomych i wysyłają „niewinną” wiadomość z prośbą o pożyczkę. Oszukana osoba generuje w swojej aplikacji bankowej kod do płatności i niczego nieświadoma przesyła oszustowi, który natychmiast wypłaca te pieniądze w bankomacie. Dlatego – jeżeli dostajemy taką wiadomość, zadzwońmy do znajomego i zapytajmy, czy rzeczywiście prośba o pożyczkę pochodzi od znanej nam osoby.

Inna forma tego oszustwa pojawiła się kilka miesięcy temu – przestępcy podszywając się pod BLIK wysyłają smsy: „BLIK. Ktoś wysłał ci przelew na telefon XXX zł, skorzystaj z poniższego linku do odbioru środków”. Do wiadomości jest również dołączony link, który przekierowuje nas na fałszywe strony banków. Kiedy pokrzywdzony zaloguje się na tej stronie bankowej stworzonej przez przestępców – przekaże im swoje dane do logowania. PRZESTRZEGAMY: NIGDY NIE NALEŻY KLIKAĆ W TAKIE LINKI!

W ostatnich dniach zielonogórzanie dostają smsy od oszustów podszywających się pod firmy kurierskie. W wiadomości jest informacja o „drobnej” niedopłacie do przesyłki. Oczywiście „dla ułatwienia” w wiadomości jest także link umożliwiający szybkie „rozwiązanie problemu”. Ponieważ kwota jest niewielka, klikamy szybko w podany link żeby załatwić sprawę. PRZESTRZEGAMY: NIGDY NIE NALEŻY KLIKAĆ W TAKIE LINKI! Kliknięcie w niego powoduje, że na nasz telefon może zainstalować się hakerskie oprogramowanie, którego celem jest wyłudzenie naszych danych do logowania się w aplikacji bankowej, a w konsekwencji okradzenie naszego konta.

Zasady bezpieczeństwa w sieci:

  • Nie otwieramy wiadomości i załączników otrzymanych e-mailem od nieznanych nam nadawców,
  • Nie otwieramy żadnych linków załączonych do wiadomości pochodzących z nieznanego źródła,
  • Nie zapisujemy loginu, ani haseł dostępu w plikach tekstowych – takie pliki mogą zostać przechwycone przez programy i aplikacje szpiegujące,
  • Nigdy nie przesyłamy naszych haseł i loginów w wiadomościach tekstowych czy mailowych nawet do naszych bliskich,
  • Nie podajemy też w wiadomościach czy w rozmowie przez telefon naszych haseł i loginów – pracownicy banku nie będą o to prosić, z takimi żądaniami piszą i dzwonią zawsze oszuści podszywający się pod pracowników banku,
  • Warto zadbać o programy antywirusowe i chroniące przed hakerskim oprogramowaniem (antyphishing).