Krzysztof Staniszewski, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Drogami, tłumaczy że po półtora roku funkcjonowania nowych zasad, trzeba sprawdzić jak parkingową „rewolucję” oceniają mieszkańcy i ewentualnie zrobić kolejne zmiany w przepisach.
- Poszerzyliśmy strefę płatnego parkowania, podwyższyliśmy opłaty za postój, zmienił się regulamin - mówi K. Staniszewski. - Chcemy się dowiedzieć, czy miejsca postojowe są łatwo dostępne i czy kierowcom zdarza się krążyć w poszukiwaniu parkingu. A jeśli tak, to jak długo - pięć a może dziesięć minut? Poprosimy mieszkańców o wskazanie na geoankiecie (odpowiedzi z wykorzystaniem map) kłopotliwych lokalizacji.
- Doświadczenia dużych miast, np. Poznania i Wrocławia, pokazują że po rozszerzeniu strefy bardziej oblegane są „bezpłatne” ulice, te położone blisko jej „granicy”. Przykładowo sprawdzimy, czy mieszkańcy ulicy Krzywoustego nie skarżą się na kłopoty z postawieniem auta, po tym jak trzeba płacić za postój na sąsiedniej Mieszka I.
Spore kontrowersje wzbudziła kwestia darmowego parkowania dla osób posiadających karty parkingowe. Po zmianach osoby dysponujące kartą dla niepełnosprawnych bezpłatnie mogą zaparkować jedynie na niebieskich kopertach. Dodatkowo magistrat wprowadził tzw. kartę N dla osób cierpiących na dysfunkcje narządu ruchu w stopniu znacznym. Można ją wyrobić w biurze Strefy Płatnego Parkowania i dzięki temu, wybranym pojazdem (karta N przypisana jest do konkretnego numeru rejestracyjnego) zaparkować bezpłatnie w całej strefie.
Miasto w ten sposób zabezpieczyło się przed „pożyczaniem” sobie kart parkingowych i wykorzystaniem ich przez osoby do tego nieuprawnione.
- W konsultacjach społecznych zapytamy zielonogórzan, czy i w jakich miejscach należałoby zwiększyć pulę tzw. niebieskich kopert - dopowiada K. Staniszewski. – Być może okaże się, że trzeba przyznać dodatkowe uprawnienia osobom ze schorzeniami neurologicznymi, np. im również umożliwić wyrobienie sobie karty N. Do rozważenia jest też kwestia wydawania kart mieszkańca osobom fizycznym korzystającym z firmowych samochodów osobowych, zarówno do celów służbowych jak i prywatnych. Obecnie muszą płacić za postój. Zapytamy również bardziej ogólnie, komu i na jakich zasadach powinna przysługiwać karta mieszkańca, być może mieszkańcy mają jakieś inne przemyślenia w tej sprawie, które moglibyśmy wdrożyć.
- Zapraszamy do wzięcia udziału w konsultacjach społecznych dotyczących strefy płatnego parkowania - zachęca Piotr Dubicki, pełnomocnik prezydenta ds. konsultacji społecznych. - Konsultacje rozpoczną się 26 lipca i potrwają do 29 sierpnia. Na platformie https://zielonagora.konsultacjejst.pl/