Egzaminy Cambridge to niewątpliwie najbardziej popularna forma certyfikacji kompetencji językowych w zakresie języka angielskiego. To jednak znacznie więcej niż szansa na zdobycie dokumentu, który może pomóc przy rekrutacji na studiach, wyjeździe na Erasmusa lub stworzeniu atrakcyjnej aplikacji do pierwszej pracy. Do czego jeszcze może przysłużyć się zaliczenie egzaminu Cambridge? Jakie szkoły językowe w Zielonej Górze przygotowują do jego zaliczenia? Sprawdź razem z nami w dzisiejszym artykule.
Egzaminy Cambridge – od kiedy można je zdawać?
Przyjęty w Europie standard CEFR (ang. Common European Framework of Reference for Languages, CEFR – Europejski System Opisu Kształcenia Językowego) wyróżnia 6 poziomów języka – A1, A2, B1, B2, C1, C2. Certyfikaty Cambridge można zdobywać od poziomu A2. Trzy najpopularniejsze wśród dzieci i młodzieży egzaminy to:
- Key English Test (KET) na poziomie A2;
- Preliminary English Test (PET) odpowiadający B1;
- First Certificate in English (FCE) weryfikujący kompetencje językowe na poziomie B2.
O przygotowania do takiego egzaminu możesz zapytać tutaj: https://earlystage.pl/pl/szkola/zielona-gora
Dlaczego warto zdawać Egzaminy Cambridge?
Jeśli myślisz, że wartościowy jest dopiero certyfikat FCE, jesteś w błędzie. Rzeczywiście FCE potwierdza już wysoki poziom angielskiego odpowiadający rozszerzonej maturze z języka obcego. Certyfikat ten może przydać się przy aplikacji do różnych międzynarodowych programów, a także, może zwalniać z niektórych egzaminów. Ma więc bardzo praktyczny wymiar, który jest szeroko respektowany. Czy to jednak oznacza, że certyfikaty na niższym poziomie są mniej wartościowe? Absolutnie nie!
Egzamin PET dla wielu uczniów może się okazać testem wyprzedzającym egzamin ósmoklasisty. Certyfikat będzie jedynie potwierdzeniem zdobytych kompetencji, natomiast przygotowania do egzaminu, jak i sam test, lepiej pozwalają uczniowi oswoić się nie tylko z samą sytuacją egzaminacyjną, lecz także rodzajem zadań. Zarówno PET, jak i FCE to certyfikaty, których zdobycie wymaga rozwiązania szeregu różnorodnych zadań. Ważne jest to, że dziecko, podchodząc do kolejnych takich wyzwań, uczy się lepiej organizować czas podczas egzaminu, dzielić odpowiednio uwagę na zadania prostsze i trudniejsze. W końcu nie bez znaczenia jest samo „wyrobienie się” w określonym czasie, doświadczenie jego upływu w niecodziennej sytuacji. Te wszystkie doświadczenia, które nie mają właściwie żadnych poważnych konsekwencji (oczywiście słaby wynik może być trudny do zaakceptowania, ale nie ma tutaj żadnej porażki w postaci nieudanej rekrutacji itp.), mogą w istotny sposób zaprocentować w kolejnych, znacznie poważniejszych sytuacjach egzaminacyjnych. Dlatego właśnie warto znaleźć szkołę językową w Zielonej Górze, która pomoże Twojemu dziecku przygotować się do egzaminów Cambridge.
Silna motywacja
Punkt docelowy na horyzoncie działa często bardzo stymulująco. Wizja podejścia do takiego egzaminu zmusza do nieco bardziej przemyślanego planowania własnej nauki, zachęca do umiejętnej organizacji obowiązków, regularnych powtórek. Do tego typu egzaminów naukę trzeba bardzo mądrze rozplanować: https://earlystage.pl/blog/2022/02/22/strategie-uczenia-sie-jak-zaplanowac-nauke-przed-egzaminami-egzamin-osmoklasisty-cambridge-matura/.
Im szybciej dziecko nauczy się takiego zarządzania zadaniami, tym lepiej. Zacznie wtedy bardziej świadomie dysponować nie tylko swoją nauką, czy obowiązkami szkolnymi, ale i całym (także tym wolnym) czasem.