
Zielonogórzanie odkrywają przyszłość nauki i technologii. Czy jesteśmy gotowi na rewolucję, którą niesie sztuczna inteligencja? Lokalni eksperci pokazują, jak ważna jest edukacja i zaangażowanie młodych w rozwój nowoczesnych technologii.
- Jak Zielona Góra staje się centrum inspiracji dla młodych naukowców
- Zielonogórskie inicjatywy łączące fantastyczne wizje z rzeczywistą nauką
- Edukacja jako klucz do wykorzystania potencjału sztucznej inteligencji w Zielonej Górze
Jak Zielona Góra staje się centrum inspiracji dla młodych naukowców
W sercu naszego miasta działają pasjonaci, którzy od lat dzielą się wiedzą o najnowszych osiągnięciach nauki i technologii. Informatyk Tomasz Łączkowski oraz fizyk Waldemar Grabowski nie tylko tłumaczą zawiłości sztucznej inteligencji, ale także angażują zielonogórską młodzież w praktyczne projekty. Dzięki nim uczniowie III Liceum Ogólnokształcącego mieli okazję rywalizować na międzynarodowej arenie, tworząc innowacyjne systemy dla bezzałogowych statków powietrznych.
– Młodzi ludzie potrzebują wsparcia i wiary w swoje możliwości – podkreśla dr Grabowski. – To właśnie oni będą kształtować przyszłość, dlatego tak ważne jest, aby rozwijali umiejętności w dziedzinach ścisłych i technicznych.
Zielonogórskie inicjatywy łączące fantastyczne wizje z rzeczywistą nauką
Niecodziennym sposobem na popularyzację nauki jest projekt „Tech SciFi & Me”, realizowany wspólnie z lokalnym Klubem Fantastyki Ad Astra oraz Fundacją Space Now!. Spotkania te przyciągają entuzjastów fantastyki naukowej, którzy dyskutują o wyzwaniach takich jak podróże międzygwiezdne czy medycyna kosmiczna. To doskonała przestrzeń do wymiany pomysłów i inspiracji dla przyszłych badaczy.
Tomasz Łączkowski zauważa, że tego typu wydarzenia to nie tylko rozrywka, ale też kopalnia wiedzy: – „Fantastyka naukowa przyciąga ludzi z otwartymi umysłami, często są to sami naukowcy, którzy szukają nowych idei.”
Edukacja jako klucz do wykorzystania potencjału sztucznej inteligencji w Zielonej Górze
Obaj eksperci zgodnie twierdzą, że nadchodzące zmiany technologiczne będą wymagały od nas nie tylko korzystania z nowych narzędzi, ale przede wszystkim ich współtworzenia. – Sztuczna inteligencja to efekt wieloletniej pracy ludzkiego umysłu – mówi Łączkowski. – To my ją tworzymy i kontrolujemy. Musimy odzyskać przekonanie, że technologia służy człowiekowi, a nie odwrotnie.
Ważnym przesłaniem jest też świadomość zagrożeń wynikających z codziennego korzystania z urządzeń cyfrowych. Jak zauważa Waldemar Grabowski: – „Nie zdajemy sobie sprawy, że nasze rozmowy mogą być podsłuchiwane przez smartfony czy inne gadżety. Potem dziwimy się reklamom idealnie dopasowanym do naszych zainteresowań.”
Dlatego edukacja młodych zielonogórzan ma ogromne znaczenie – by zamiast marzyć o karierze influencerów, wybierali drogę inżynierów i badaczy zmieniających świat. Przed nami przecież eksploracja kosmosu i kolejne wielkie odkrycia.
Według informacji z: Urząd Miasta