W każdej firmie posiadanie telefonu jest w zasadzie niezbędne. Dla wielu klientów jest to jedyna akceptowalna droga do kontaktu. W dodatku dla niektórych, w szczególności starszych osób, koniecznie musi to być telefon stacjonarny. Jest to tak podstawowa usługa, że często wielu przedsiębiorców nie zwraca na nią uwagę podczas szukania miejsc do redukcji kosztów w firmie. Niesłusznie, gdyż dzięki doborowi odpowiedniej oferty można zaoszczędzić całkiem sporo, szczególnie jeśli liczba telefonów i pracowników w firmie jest bardzo duża, lub gdy wykonujemy i odbieramy bardzo dużą liczbę połączeń. Atrakcyjnym i nowoczesnym rozwiązaniem stają się w tej sytuacji rozmowy VoIP , które nie dość, że pozwalają znacznie zredukować koszty połączeń, to dodatkowo dostarczają bardzo obszerny pakiet nowoczesnych technologii usprawniających zarządzanie komunikacją z klientami w firmie.

Czym jest VoIP?

VoIP (Voice over Internet Protocol), to inaczej telefonia internatowa, czyli taka, która do realizowania połączeń wykorzystuje, zamiast klasycznej linii telefonicznej, sieć Internet i protokół IP. Dzięki prowadzeniu rozmów za pomocą tego protokołu, eliminowany jest problem „rozmowy ciągłej”. Oznacza to, że usługa jest aktywna tylko wtedy, gdy rozmówcy są aktywni. Gdy milczą, usługa jest wstrzymywana i nie są naliczane za nią żadne opłaty. Rozliczanie się za rozmowy VoIP zwykle jest sekundowe.

Jakie urządzenia potrzebne są do obsługi VoIP?

Do korzystania z podstawowych usług VoIP w zasadzie wystarczy połączenie internetowe i komputer. Posiadanie aparatu telefonicznego nie jest konieczne (można odbierać i wykonywać połączenia za pomocą aplikacji komputerowej, słuchawek i mikrofonu), ale jest on przydatny. Jego podłączenie i konfiguracja są bezproblemowe, a obsługa nie różni się w żaden sposób od obsługi klasycznego telefonu stacjonarnego. W zasadzie to wszystkie elementy potrzebne do wykonywania połączeń VoIP. Jednak, aby rozszerzyć telefonię o kilka przydatnych usług, warto posiadać jeszcze kilka elementów infrastruktury.

Pierwszym z nich jest centrala IP PBX. Jest to centrala telefoniczna, która pozwala zarządzać połączeniami przychodzącymi i wychodzącymi. Dzięki niej można np. posiadać dowolną ilość wirtualnych numerów telefonów, na które mogą być przekierowywane połączenia telefoniczne.

Drugi ważny element, to usługa SIP trunk, która jest pomostem pomiędzy telefonią VoIP, a klasyczną linią telefoniczną. Dzięki niej można wykonywać za pomocą VoIP połączenia telefoniczne z zewnętrznymi sieciami i rozliczać się z kosztów połączeń do innych operatorów.

Telefonia VoIP tanim rozwiązaniem dla Twojej firmy

Jakie usługi dodatkowe oferuje VoIP?

Operatorzy VoIP oferują szereg usług dodatkowych, które mogą być przydatne dla każdej firmy. Poza wspomnianymi wyżej usługami wirtualnych numerów i przekierowania połączeń, dostępne są jeszcze między innymi:

- kolejkowanie połączeń

- łatwo konfigurowalne drzewo IVR

- poczta głosowa

- rejestracja rozmów

- call center

- billingi online

- API

Czy rozmowy VoIP za darmo są możliwe?

Tanie rozmowy VoIP, to bardzo dobra alternatywa dla telefonii stacjonarnej. Ale wiele osób się zastanawia, czy możliwe są całkowicie darmowe rozmowy VoIP, i to nie tylko stacjonarnie, ale i rozmowy VoIP przez komórkę.

Tak, darmowy VoIP jest możliwy, ale tylko w ramach jednego operatora. Nie jest to może zbyt atrakcyjna oferta przy bardzo rozdrobnionym rynku operatorów telekomunikacyjnych, ale dla firmy, która ma kilkadziesiąt oddziałów w różnych miejscach na świecie ma to ogromne znaczenie i pozwala znacznie zredukować koszty rozmów pomiędzy pracownikami.

Jeżeli chodzi o VoIP na telefony komórkowe, to jak najbardziej jest on możliwy. Większość operatorów posiada aplikacje mobilne, za pomocą których możemy się logować do naszego konta telefonicznego i wykonywać normalne połączenia VoIP. Należy tylko pamiętać o konieczności znajdowania się w zasięgu stabilnej sieci WiFi lub LTE.