Akumulatory do wybranych pojazdów, powinny zostać dopasowane niczym ubiór do konkretnego człowieka. Niemniej jednak, oferta aut z dopasowanymi w profesjonalny sposób ogniwami, ciągle jest niezbyt duża oraz niezwykle kosztowna. Dlatego też, iż nie jest możliwe kupno baterii do samochodu na miarę, konieczne staje się jej możliwie jak najlepsze dobranie do wybranego typu pojazdu. Równie ważną kwestią jest okres użytkowania akumulatora. Na przykład zimą, trzeba będzie o niego w odpowiedni sposób zadbać. Poniżej, postaramy się przybliżyć tę kwestię.
Akumulator - czym jest?
Jeżeli zechcemy odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie są dobre akumulatory do aut na zimę, najpierw musimy się dowiedzieć, czym one dokładnie są.
Akumulatory to ogniwa elektrochemiczne, które mają zdolność do zmagazynowania elektrycznej energii. W czasie ładowania, energia ta zostaje przekonwertowana do chemicznej postaci, w formie wybranych związków. Proces rozładowania takiej baterii, to nic innego aniżeli kontrolowana chemiczna reakcja, która uwalnia prąd o wybranym natężeniu oraz napięciu.
Każde tego rodzaju ogniwo, ma w posiadaniu dwa różne bieguny - ujemny oraz dodatni. Różnica w potencjale między nimi, pozwala na powstanie elektromotorycznej siły, która wytwarza elektryczny prąd.
Właściwe przygotowanie akumulatora na zimę
Regulator napięcia i alternator
Podczas jazdy prąd do elektrycznych urządzeń samochodowych, wytwarzany jest przez tak zwany alternator. Prawidłowe napięcie podczas ładowania, powinno się mieścić w przedziale 13,8-14,5 V. Kiedy dojdzie do spadku napięcia do wartości niższej, aniżeli 13,8 V, nasz akumulator pozostanie nie doładowany, co w konsekwencji prowadzi do problemów z odpalaniem. Napięcie większe, aniżeli 14,5 V, może uszkodzić naszą baterię a nawet i przyczynić się do wybuchu, na skutek zgromadzenia się nadmiernych ilości gazów. W wypadku wykrycia nieodpowiedniego ładowania, trzeba się wybrać do mechanika celem usunięcia takiej usterki.
Pobieranie prądu
Wszelkie urządzenia montowane w naszych samochodach, muszą otrzymywać prąd. Zdarza się jednakże, iż mają trochę większe zapotrzebowanie na elektryczność, aniżeli w założeniu powinny, co skutkuje szybszymi ubytkami prądu podczas postojów, co w powiązaniu z niezbyt często używanym pojazdem, może prowadzić do rozładowania akumulatora oraz kłopotów z odpalaniem samochodu. Dopuszczalne pobieranie prądu w samochodzie, wynosi 0,02 A, jeśli uda się nam wykryć większy pobór, musimy udać się do mechanika, aby ten usunął usterkę.
Czystość zacisków oraz biegunów
Zabrudzenia w obrębie biegunów albo zacisków, mogą przyczyniać się do nieodpowiedniego przepływu elektryczności, a co za tym idzie także do kłopotów z odpaleniem pojazdu, dlatego konieczne jest sprawdzanie ich czystości. W wypadku ewentualnych zabrudzeń, należy czyścić bieguny baterii, jak i zaciski znajdujące się na przewodach, mając przy tym na uwadze, iż najpierw konieczne jest odłączenie akumulatora. Celem ich zabezpieczenia przed kolejnymi zabrudzeniami, trzeba posmarować je wazeliną techniczną. Zwiększy ona dodatkowo zdolność do przewodzenia elektryczności. Zaciski winny zostać przykręcone całym obwodem, mocno, ale niezbyt mocno - może się to bowiem zakończyć uszkodzeniem takich części.
Sprawdzanie poziomu elektrolitu
Odkręcając korki w naszej baterii możemy sprawdzić, czy elektrolit zakrywa dokładnie płytki znajdujące się w akumulatorze. Niedobory elektrolitu, należy uzupełniać z użyciem wody destylowanej. Tego rodzaju zabiegów, nie będą wymagały bezobsługowe baterie.