W ostatnim czasie nasiliły się próby przestępczego wyłudzenia pieniędzy poprzez przesłanie fałszywych linków do stron internetowych banków oraz stron portali aukcyjnych. Pamiętajmy, aby nie klikać w przesłane nam linki i dokładnie czytać treść smsów. Ważne jest także, aby korzystając z portali aukcyjnych, zapoznać się wcześniej z ich regulaminem. Dzięki temu możemy uniknąć niebezpiecznych sytuacji, a wiedza na temat funkcjonowania tych portali może ustrzec nas przed działalnością oszustów!

 

W ciągu ostatnich miesięcy do zielonogórskich policjantów zgłasza się coraz więcej osób pokrzywdzonych przez przestępców działających w sieci, którzy posługując się wyłudzonymi danymi dostępowymi, okradają konta często niczego nieświadomych ofiar. Przestępcy stosują różne metody wyłudzania danych: dzwonią podając się za pracowników banków, przesyłają na pocztę elektroniczną maile zawierające linki do fałszywych stron internetowych lub smsy zawierające oszukańcze linki. Gdy klikniemy na taki link, na naszym telefonie może zainstalować się program, który pozwoli przestępcom zdobyć dane dostępowe do naszego konta bankowego i dzięki temu możemy zostać okradzeni z oszczędności.

Pamiętajmy, aby po otrzymaniu takiej wiadomości natychmiast zablokować numer i najlepiej skasować tę wiadomość bez sprawdzania. Radzimy ją skasować także po to, żeby przez przypadek nie uruchomić  hakerskiego oprogramowania, które może doprowadzić do przykrych konsekwencji: kradzieży, blokady telefonu, utraty ważnych czy poufnych danych lub też wyłudzenia pieniędzy od naszych znajomych.

Bardzo ważną czynnością, którą lekceważą lub zapominają o niej użytkownicy portali aukcyjnych jest przeczytanie regulaminu. Często klikamy „zapoznałem się” bez czytania jego treści co powoduje, że nie wiemy jakie są obostrzenia na danym portalu.  Okazuje się, że taki regulamin precyzyjnie określa sposoby zawierania transakcji i przekazywania pieniędzy za zakupiony towar. Z badań ankietowych wynika, że nawet 80 procent osób zaznacza pole z akceptacją nie czytając nawet fragmentu.  To właśnie bezwzględnie wykorzystują oszuści podając się za potencjalnych klientów i przesyłając linki do fałszywych stron, na których nieświadoma niczego ofiara bezmyślnie i bez chwili zastanowienia podaje swoje dane: dostępowe do konta, w tym loginy i hasła, PESEL, adres i inne.

Czasami jest tak, że programy zdobywają dostęp do kontaktów w naszym telefonie i wysyłają bez naszej wiedzy i zgody prośbę do znajomych o pożyczkę, a ci także nieświadomie wysyłając kody blik, przekazują pieniądze przestępcom.


JAK DZIAŁAJĄ OSZUŚCI:
1. Sprzedajesz coś na portalu aukcyjnym.
2. Kupujący zgłasza się do ciebie ale tylko na komunikatorze.
3. Kupujący twierdzi, że wysłał pieniądze na portal aukcyjny i wysyła LINK gdzie rzekomo „odbierzesz” swoje pieniądze.
4. Klikasz w link, który przekieruje cię do fałszywej strony portalu aukcyjnego, banku albo firmy kurierskiej.
5. Ta fałszywa strona wymaga od ciebie podania danych dostępu do twojego konta bankowego albo danych twojej karty.
6. Oszuści w kilka minut robią sobie przelewy albo zaciągają kredyt na twoim koncie, a pieniądze wypłacają kodem blik w bankomacie.
7. Do ciebie przychodzi sms z banku z kodem potwierdzającym – ale ty niestety nie czytasz dokładnie co potwierdzasz.
 

JAK SIĘ USTRZEC TEGO OSZUSTWA?
1. Za rzeczy sprzedawane na portalu aukcyjnym przyjmuj jedynie wpłaty na twoje konto.
2. Nie zgadzaj się na żadne „pośrednie” formy płatności. Żadnych linków i żadnych płatności „za pomocą” innych portali czy stron.
3. NIGDY nie klikaj w żadne linki przysłane przez obce osoby.
4. NIGDY  nie podawaj danych do logowania do konta lub do karty na niesprawdzonych stronach internetowych.
5. ZAWSZE loguj się do swojego banku z twojego komputera.
6. ZAWSZE czytaj smsy z banku i sprawdź jaką transakcję czy czynność potwierdzasz. Nie klikajmy w żadne linki przysłane przez nieznane nam osoby.
 

NIGDY:
1. Nie podajemy obcym osobom żadnych danych do logowania do konta ani danych karty płatniczej.
2. Nie instalujemy żadnych programów do połączeń zdalnych typu AnyDesk, lub innych.
3. Nie podajemy żadnych swoich danych w przypadku kontaktu telefonicznego z osobą podającą się za pracownika Banku, która informuje nas np. o blokadzie rachunku. Rozłączmy się i dzwonimy na infolinie w celu weryfikacji tej informacji.