Mały autobus wjedzie na stary cmentarz - ułatwienia dla seniorów

3 min czytania
Mały autobus wjedzie na stary cmentarz - ułatwienia dla seniorów

W Zielonej Górze wprowadzono nietypowe rozwiązanie komunikacyjne: mały autobus będzie dojeżdżał bezpośrednio na stary cmentarz przy ul. Wrocławskiej. To odpowiedź miasta na skargi osób starszych, które miały problem z pokonywaniem stromych alejek. Nowa linia ma odciążyć pieszych i ułatwić wizyty przy grobach.

  • Jak zmieni się komunikacja w Zielonej Górze
  • Dojazd do starego cmentarza przy ul. Wrocławskiej
  • Reakcje i plany rozwoju sieci

Jak zmieni się komunikacja w Zielonej Górze

Miasto ogłosiło uruchomienie linii 104, która od 18 października będzie kursować w weekendy i święta między godzinami 9.00 a 16.30. Prezydent Marcin Pabierowski podkreślił, że rozwój transportu publicznego był jednym z jego priorytetów i że zależy mu na tym, aby autobus zatrzymywał się jak najbliżej domów mieszkańców. W trakcie konferencji wskazał też, że teren cmentarza jest pagórkowaty i to właśnie dlatego wiele osób ma problem z dojściem do grobów — stąd decyzja o wprowadzeniu małego, niskopodłogowego busika.

“Jestem w tym konsekwentny. Zielonogórzanie oczekują, że miejski autobus dojedzie blisko miejsca ich zamieszkania i zatrzyma się na komfortowym przystanku”
Marcin Pabierowski

Prezydent przypomniał też o innych zmianach w siatce połączeń — przywróceniu niektórych linii oraz nowych kursach do szpitala i na osiedla. Urząd miasta zapowiada równocześnie wdrożenie systemu ITS 2, dającego pierwszeństwo autobusom, oraz przebudowę ponad 30 skrzyżowań i inwestycje w fotowoltaikę na potrzeby komunikacji miejskiej.

Dojazd do starego cmentarza przy ul. Wrocławskiej

Linia 104 pojedzie pętlą zlokalizowaną przy ul. Wrocławskiej, zatrzymując się także przy bramie od strony ul. Chmielnej. Kursy będą odbywać się co pół godziny, a przejazd całej trasy ma trwać około 15 minut. W próbnej jeździe busik przetestowano pozytywnie — pojazd pomieści 22 osób i zatrzyma się na około 25 przystankach, rozmieszczonych co około 150 metrów; miejsca postojowe oznaczono znakiem „BUS” i namalowanym symbolem na asfalcie.

“Dziękuję prezydentowi za możliwość wykorzystania tego pojazdu. Apeluję do mieszkańców, aby korzystać z autobusu, aby przewieźć np. kwiaty, czy ciężkie woreczki z ziemią.”
Mariusz Knyspel, prezes Zakładu Usług Miejskich

Przejazdy linii 104 będą skoordynowane z odjazdami linii 0 — pasażerowie wysiadający naprzeciwko cmentarza otrzymają 5 minut na przesiadkę. Rozkłady jazdy mają pojawić się przy dwóch cmentarnych bramach. Miasto zaznacza jednak, że autobus nie będzie kursował w dni, gdy spodziewany jest największy tłok: w dniach Wszystkich Świętych (1 i 2 listopada) oraz w pierwszy dzień Bożego Narodzenia i Wielkanocy. Ze względu na gabaryt pojazdu nie ma możliwości przewozu rowerów.

Reakcje i plany rozwoju sieci

Radna Elżbieta Smykał wyraziła satysfakcję, że prośby mieszkańców zostały wysłuchane i podziękowała prezydentowi oraz radnym za wsparcie inicjatywy.

“To bardzo potrzebne przedsięwzięcie, bo coraz więcej osób ma spore problemy, żeby wspinać się na górki na cmentarzu. Dzięki autobusom seniorzy chętniej będą odwiedzać groby swoich bliskich.”
Elżbieta Smykał

Prezes Robert Karwacki z MZK dodał, że linia powstała dzięki dostępności krótkiego, 6‑metrowego autobusu w weekendy i że kierowcy zatrzymają się także „na żądanie” — gdy ktoś pomacha ręką lub poprosi o postój. Zapewnił, że uruchomienie linii to kolejny etap rozbudowy sieci i że pasażerowie nie będą musieli się spieszyć podczas odwiedzin cmentarza.

Miasto zapowiada dalsze zmiany od nowego roku: pojawić się mają trzy kolejne autobusy długości 6 m, co pozwoli MZK uruchomić linię 103. Nowa trasa ma łączyć m.in. ul. Amelii, osiedle Dolina Zielona, ul. Bema i centrum przesiadkowe, a także przejeżdżać przez fragmenty osiedla Mazurskiego i ulic takie jak Wyspiańskiego, Wazów i Szafrana. Celem jest lepsze skomunikowanie obiektów sportowych i osiedli oraz wygodniejsze dotarcie dzieci na zajęcia.

Wszystkie zapowiedziane zmiany prowadzone są przez Urząd Miasta oraz MZK we współpracy z Zakładem Usług Miejskich; miasto podkreśla, że rozwój mikrobusów ma być elementem szerszej strategii usprawniania transportu publicznego.

na podstawie: Zielona Góra Urząd Miasta.

Autor: krystian