Na ulice miasta wyjadą trzy niskopodłogowe autobusy miejskie mini. Dowiozą zielonogórzan i turystów z nowego parkingu wielopoziomowego przy Palmiarni na deptak. – Sukcesywnie podpisujemy umowy na dostarczenie nowych autobusów elektrycznych. Tym razem stawiamy na mniejsze pojazdy, bo chcemy aby nasz tabor był zróżnicowany – mówi prezydent Janusz Kubicki.

Autobus mini jest wyposażony w baterie umożliwiające przejechanie co najmniej 180 kilometrów bez potrzeby ładowania. Przewiezie 19 pasażerów. Pojazdy dostarczy konsorcjum firm – Kinetik z Warszawy i Wawa (Chorwacja). Wartość zamówienia to 4 mln 693 tys. 487 zł. Projekt jest dofinansowany z funduszy europejskich.

- Pod koniec tego roku będziemy najbardziej ekologicznym i najbardziej elektromobilnym miastem w Polsce – cieszy się prezydent Janusz Kubicki. – Sukcesywnie podpisujemy umowy na dostarczenie nowych autobusów elektrycznych. Tym razem stawiamy na mniejsze pojazdy, bo chcemy aby nasz tabor był zróżnicowany. Przypomnę, że wkrótce przyjadą do nas przegubowe „elektryki”. Będziemy liderem w Polsce w ilości autobusów elektrycznych w przeliczeniu na ilość mieszkańców – podkreśla J. Kubicki.

Prezydent dodaje, że inwestując w nowoczesną komunikację miasto zmniejsza emisję szkodliwego dla środowiska dwutlenku węgla i zmniejsza poziom hałasu.

- Chcemy zachęcić zielonogórzan i gości odwiedzających Zieloną Górę, aby zostawili swój samochód na nowym parkingu przy Palmiarni i przemieścili się do centrum miasta wygodnym autobusem elektrycznym – wyjaśnia Robert Karwacki, prezes zarządu MZK. – Autobus wjedzie w wąskie ulice z trudnymi zakrętami. To np. ulice Drzewna, Kupiecka i Matejki. Liczymy na to, że dzięki temu parkingi w centrum miasta będą mniej obciążone – zaznacza R. Karwacki.

Nowa trasa wokół deptaka

W planach jest nowa linia autobusowa. Autobus wyjedzie z Palmiarni, pojedzie przez ulice: Podgórną, Kupiecką, Ciesielską, plac Pocztowy (tu zawróci) i przemieści się ulicą Drzewną, wróci na Kupiecką, skręci w Matejki, skieruje się do ronda 11 listopada (przy urzędzie miasta) i wróci na parking przy Palmiarni. Oczywiście, to jest tylko propozycja przejazdu, trasa może jeszcze się zmienić. Wszystko zależy od tego, jak pojazd sprawdzi się na wspomnianych uliczkach. Niewykluczone, że wydłużymy tę linię.

Bilet parkingowy będzie jednocześnie biletem autobusowym.

Umowę podpisali Slaven Vrhovski (członek zarządu lidera konsorcjum) firmy Kinetik z Warszawy i prezydent Janusz Kubicki. – Jesteśmy przedstawicielem w Polsce firmy Carlsen i zielonogórskiej EkoEnergetyki na rynkach zagranicznych – mówi Slaven Vrhovski. - Cieszymy się, że zawitaliśmy do Zielonej Góry, miasta, które jest liderem elektromobilności. Te miniautobusy cieszą się dużą popularnością w Europie. W Turcji są wykorzystywane od wielu lat. Carlsen we współpracy z koncernem BMW zaprojektował pierwsze tego typu pojazdy.

Miniautobusy z Warszawy już przewożą pasażerów w Gdańsku i Krakowie.

Dyrektor R. Karwacki zapowiada, że mini autobusy na zielonogórskie ulice powinny wyjechać we wrześniu podczas Winobrania.