Do wyboru będą trzy potencjalne trasy o różnej długości. Każda z proponowanych zawiera część wspólną: autobus wyjedzie z przystanku zlokalizowanego przy nowo wybudowanym parkingu przy Palmiarni i pojedzie w kierunku deptaka zatrzymując się po drodze na następujących przystankach, na ulicach: Kupieckiej, Ciesielskiej, przy Wieży Głodowej blisko ratusza i przy placu Pocztowym. Następnie autobus powróci ulicą Drzewną do Kupieckiej i po przystanku na placu Matejki dojedzie do urzędu miasta. Dalej proponowane są mieszkańcom trzy warianty trasy. W pierwszym busik wjedzie na ulicę Zyty i zatrzyma się na przystanku przy Regionalnym Centrum Krwiodawstwa skąd powróci od razu na parking przy Palmiarni. Druga trasa wiedzie przez drogi wewnętrzne szpitala, gdzie autobus wyjedzie na ulicy Waryńskiego i ulicą Podgórną wróci na parking. Trzecia trasa prowadz ulicą Wazów wzdłuż Parku Tysiąclecia – w planach jest między innymi przystanek przy wejściu głównym do szpitala.
Orientacyjny czas przejazdu z parkingu na deptak to pięć minut.
- Ankietę do głosowania udostępnimy na stronie
https://zielonagora.konsultacjejst.pl/
- mówi Piotr Dubicki, pełnomocnik prezydenta miasta ds. konsultacji społecznych. - Każdy zainteresowany będzie mógł wybrać jeden z trzech wariantów (z widocznymi mapkami).
Autobus mini ma sześć metrów długości i wyposażono go w baterie umożliwiające przejechanie co najmniej 180 kilometrów bez konieczności ładowania. Przewiezie minimum 19 pasażerów. Wartość projektu dofinansowanego z funduszy europejskich to blisko 4,69 mln zł. Pojazdy dostarczy konsorcjum firm - Kinetik z Warszawy i Wawa (Chorwacja). Kinetik jest przedstawicielem w Polsce firmy Karsan i zielonogórskiej EkoEnergetyki na rynkach zagranicznych. Karsan we współpracy z koncernem BMW zaprojektował pierwsze tego typu pojazdy. W Turcji są wykorzystywane od lat.
Bilet z parkingu wielopoziomowego przy Palmiarni będzie jednocześnie biletem autobusowym. Elektryczne autobusiki na zielonogórskich ulicach powinny pojawić się we wrześniu – w trakcie Winobrania. Mają poradzić sobie z przejazdem na wąskich uliczkach i przyczynić się do zmniejszenia emisji szkodliwego dla środowiska dwutlenku węgla i zmniejszyć poziom hałasu.
- Pod koniec tego roku będziemy najbardziej ekologicznym i najbardziej elektromobilnym miastem w Polsce – mówił w „Łączniku” prezydent Janusz Kubicki.