Sejmowa Komisja Infrastruktury w Zielonej Górze rozmawia o obwodnicach i mostach

Delegaci z Warszawy zadali sobie pytanie jak przyspieszyć ruch i inwestycje w regionie – dwudniowe posiedzenie pokazało mapę potrzeb i gotowe postulaty samorządowców.
- Zielona Góra przedstawia konkretne postulaty do rządu
- Samorządowcy naciskają na większy dostęp do funduszy
- Sejmowa delegacja ogląda inwestycje i w terenie słucha lokalnych problemów
Zielona Góra przedstawia konkretne postulaty do rządu
Sejmowa Komisja Infrastruktury spotkała się w Zielonej Górze na dwudniowym wyjazdowym posiedzeniu z udziałem parlamentarzystów, samorządowców, drogowców i naukowców. Gości przyjął prezydent Marcin Pabierowski w Palmiarni, gdzie rozmawiano przede wszystkim o tym, jak poprawić przepustowość dróg i jak zabezpieczyć dodatkowe pieniądze na inwestycje miejskie. W agendzie znalazły się m.in. budowa zachodniej części obwodnicy miasta, nowy most w Pomorsku i drogi dojazdowe tworzące zachodni ring.
Powiaty i gminy podkreślały braki: mosty, obwodnice i połączenia kolejowe. Region pokazuje, że ma ponad 15 tys. km dróg publicznych, ale potrzeby inwestycyjne są znaczne. W rządowym Programie Budowy 100 obwodnic w województwie lubuskim wpisano 6 przedsięwzięć (m.in. obwodnice Krosna Odrz., Wschowy, Słubic) o łącznej długości blisko 50 km i koszcie przekraczającym 1 mld zł.
Samorządowcy naciskają na większy dostęp do funduszy
W Zielonej Górze padł postulat zmiany zasad przyznawania środków, by miasta na prawach powiatu też mogły się ubiegać o wsparcie drogowe z rządowych programów. Jak tłumaczył dr Jarosław Flakowski, zastępca prezydenta Zielonej Góry, w strukturze miasta mieszkańcy korzystają z dróg gminnych, powiatowych i wojewódzkich, więc ograniczenia formalne utrudniają skoordynowane inwestowanie.
“Chodzi o problem dostępności dla miast na prawach powiatu, których nie obejmuje klasyczny rządowy fundusz wsparcia dróg. Chcielibyśmy negocjować ze stroną rządową, aby także te miasta mogły występować o dodatkowe środki. W strukturze Zielonej Góry, podobnie jak w innych podobnych ośrodkach, mieszkańcy korzystają zarówno z dróg gminnych, powiatowych, jak i wojewódzkich. Dlatego zależy nam, aby taka zmiana została wprowadzona”
dr Jarosław Flakowski
Miasto razem z marszałkiem i partnerami z tzw. lubuskiego Trójmiasta postulowało też m.in. rozbudowę węzła na S3 w Niedoradzu i drugi węzeł na autostradzie A2 w rejonie Łagowa, argumentując, że lepsza sieć węzłów podniesie atrakcyjność inwestycyjną i ułatwi tranzyt.
Sejmowa delegacja ogląda inwestycje i w terenie słucha lokalnych problemów
Posiedzenie Komisji odbyło się 29-30 września. Delegaci odwiedzili także Dychów, Krosno Odrzańskie i MRU, żeby na miejscu zobaczyć stan inwestycji i trudności z infrastrukturą. Jak przypomniał Stanisław Bukowiec z Ministerstwa Infrastruktury, mobilne posiedzenia służą temu, by dotknąć realnych problemów i lepiej planować priorytety.
“Przyjechaliśmy, żeby przedstawić stan realizacji centralnych inwestycji w waszym regionie. Ruszyliśmy jednak z Warszawy w teren również dlatego, że z bliska znacznie lepiej widać lokalne problemy drogowe. Możemy w ten sposób bezpośrednio dotknąć spraw, o których często tylko słyszymy i rozmawiamy.”
Stanisław Bukowiec
W ocenie wojewody lubuskiego Marka Cebuli, inwestycje drogowe na zachodzie kraju przyspieszyły wraz ze zmianą rządu.
na podstawie: UM w Zielonej Górze.
Autor: krystian