Szkoły i służby łączą siły - Zielonogórska Akademia Bezpieczeństwa startuje w placówkach

W Zielonej Górze powstaje pilotażowy program, który ma przybliżyć uczniom praktyczne aspekty bezpieczeństwa i pracy formacji mundurowych. W projekt zaangażowały się miejskie instytucje, Uniwersytet i przedstawiciele wojska oraz służb ratunkowych. Na lekcjach nie zabraknie zarówno teorii, jak i ćwiczeń w terenie, a działania obejmą uczniów szkoły podstawowej i dwóch liceów.
- Jak Zielona Góra scala edukację i przygotowanie do zagrożeń
- Zielonogórska Akademia Bezpieczeństwa - tematyka i forma zajęć
Jak Zielona Góra scala edukację i przygotowanie do zagrożeń
Miasto, uczelnia i służby porozumiały się, by w drugim semestrze roku szkolnego przetestować nowy model zajęć o bezpieczeństwie. W projekcie biorą udział SP w Ochli oraz IV i V Liceum Ogólnokształcące. Inicjatywa ma na celu przełamanie szkolnej teorii i pokazanie młodym ludziom, jak funkcjonują różne formacje w sytuacjach kryzysowych.
“Projekt przybliża uczniom rolę i zadania Wojska Polskiego, policji, straży pożarnych (ochotniczej i zawodowej), ratownictwa medycznego, straży granicznej i innych formacji działających w mieście”
— Paweł Tonder, wiceprezydent
W porozumieniu uczestniczą przedstawiciele Miasta Zielona Góra oraz Uniwersytetu Zielonogórskiego, a także reprezentanci służb mundurowych. Jak podkreślają organizatorzy, program ma charakter pilotażowy i — jeśli przyniesie oczekiwane efekty — może zostać rozszerzony na kolejne szkoły.
Zielonogórska Akademia Bezpieczeństwa - tematyka i forma zajęć
Program łączy wykłady z warsztatami i elementami gry miejskiej. Zajęcia poprowadzą specjaliści z różnych dziedzin; plan przewiduje omówienie zagadnień takich jak cyberbezpieczeństwo, prawo i porządek publiczny, rozpoznawanie sytuacji niebezpiecznych, zagrożenia terrorystyczne, ratownictwo i bezpieczeństwo pożarowe. Uczestnicy będą brać udział w quizach, symulacjach, konkursach oraz scenkach praktycznych.
“Uniwersytet Zielonogórski, jeśli mowa o kwestiach bezpieczeństwa, zawsze deklaruje swoje wsparcie”
— Wojciech Strzyżewski, rektor UZ
W projekcie zaangażowane są instytucje wojskowe, w tym przedstawiciele Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji działającego w Zielonej Górze. Jak mówi szef ośrodka, płk Grzegorz Dyrka, celem jest przekazanie praktycznych wskazówek: jak reagować, kogo słuchać i jakie zachowania zwiększają szanse na bezpieczeństwo.
“Chcemy uzbroić w wiedzę jak najwięcej osób”
— płk Grzegorz Dyrka
Dla uczniów oznacza to kontakt z realnymi procedurami i sprzętem, a dla szkół - możliwość wzbogacenia programu nauczania o elementy przygotowania do sytuacji kryzysowych. Nauczyciele mogą wykorzystać zajęcia jako uzupełnienie lekcji wychowania do życia w społeczeństwie i informatyki.
W praktyce mieszkańcy powinni zauważyć dwojakie korzyści: młodzież zyska konkretne umiejętności i wiedzę przydatną w codziennym życiu, a miasto lepiej zintegruje system reagowania kryzysowego z edukacją. Jeśli pilotaż okaże się skuteczny, model można skalować i wprowadzać kolejne moduły dla różnych grup wiekowych.
na podstawie: Zielona Góra Urząd Miasta.
Autor: krystian

