Kierowco – zwolnij w rejonie przejścia dla pieszych. Kiedy mijasz znak informujący i przejściu – jedź na tyle wolno aby pieszy na przejściu nie był dla ciebie zaskoczeniem. Zielonogórscy policjanci zatrzymali dzisiaj kierującego Ferrari, który nie dość, ze jechał z nadmierną prędkością to jeszcze wyprzedzał na przejściu dla pieszych. Kierujący nie przyjął mandatów, wniosek o jego ukaranie zostanie skierowany do sądu.

Kierujący samochodami nie zawsze ustępują pierwszeństwa pieszym, dlatego aby zapobiec potrąceniom pieszych czy wypadkom z udziałem pieszych, zielonogórscy policjanci organizują różnego rodzaju akcje informacyjne oraz działania profilaktyczne takie jak Pieszy bezpieczny na przejściu” czy „Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego”.

Zielonogórscy policjanci nie tylko podczas działań zwracają uwagę na wykroczenia kierujących wobec pieszych. Wczoraj (18.10) o godzinie 10.25 patrol ruchu drogowego na ulicy Wojska Polskiego zatrzymał kierującego samochodem Ferrari, który wyprzedzał inny pojazd na przejściu dla pieszych, dodatkowo jechał z prędkością 75 km/h w miejscu gdzie dozwolone jest 50 km/h. Kierujący Ferrari nie przyjął mandatu karnego, policjanci skierują wniosek o jego ukaranie do sądu. Za wyprzedzanie na przejściu dla pieszych mandat wynosi 1500 zł i kierujący otrzymuje 15 punktów karnych. Przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym o 25 km/h to 5 punktów i 300 zł.

Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych to jedno z najpoważniejszych wykroczeń drogowych. Kierujący samochodem stwarza realne zagrożenie dla życia i zdrowia osób pieszych, które w przypadku uderzenia przez samochód doznają poważnych obrażeń. Z analiz prowadzonych przez zielonogórskich policjantów wynika, ze kierujący wciąż zapominają o obowiązujących przepisach ustąpienia pierwszeństwa pieszym. W I półroczu 2023 roku na drogach powiatu zielonogórskiego doszło do 12 wypadków z udziałem pieszych i tylko jeden spowodowany był wtargnięciem osoby pieszej na jezdnię w niedozwolonym miejscu, natomiast aż 6 zdarzeń to nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu.

PIESI, ROWERZYŚCI, KIERUJĄCY SAMOCHODAMI – ZWRACAJCIE NA SIEBIE WZAJEMNIE UWAGĘ!

Kierujący pojazdami samochodowymi:

- mają obowiązek zatrzymać się przed przejściem dla pieszych i ustąpić pierwszeństwa pieszemu i rowerzyście znajdującemu się na nim;
- nie mogą omijać innych samochodów, które zatrzymały się żeby przypuścić pieszych i rowerzystów;
- nie mogą rozpoczynać i kontynuować manewru wyprzedzania przed tymi miejscami;
- muszą zachować szczególną ostrożność wykonując manewr skrętu na skrzyżowaniach gdzie jezdnia krzyżuje się z przejściem dla pieszych i ścieżką rowerową;

Rowerzyści:

- mają obowiązek poruszać się drogą dla rowerów lub drogą dla rowerów i pieszych;
- mają zakaz poruszania się po jezdni w przypadku gdy jest wyznaczona ścieżka dla rowerów;
- na drodze wspólnej dla rowerów i pieszych mają obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszym;
- rower musi być sprawny technicznie, wyposażony w przynajmniej jeden sprawny hamulec, światło białe z przodu oraz czerwone z tyłu (w warunkach niedostatecznej widoczności), sprawny dzwonek;
- nie mogą przejeżdżać przez przejście dla pieszych na którym nie ma wyznaczonego przejazdu dla rowerów – mają obowiązek zejść z roweru i przeprowadzić go na drugą stronę jezdni;
- muszą bezwzględnie stosować się do znaków drogowych umieszczonych na ścieżkach rowerowych – w tym do znaków „ustąp pierwszeństwa”, czy „STOP” coraz częściej ustawianych bezpośrednio przed wjazdem na wyznaczony „przejazd dla rowerzystów”.

Piesi:

- nie mogą przechodzić przez drogę w miejscach poza wyznaczonymi przejściami dla pieszych;
- mają obowiązek poruszać się chodnikiem - a w przypadku jego braku - poboczem drogi po jej lewej stronie;
- nie mogą poruszać się po ścieżkach rowerowych przeznaczonych wyłącznie dla rowerzystów;
- przed wejściem na jezdnię mają obowiązek upewnić się, czy mogą bezpiecznie przejść na drugą stronę

Przypominamy również pieszym i rowerzystom o tym, że warto mieć na ubraniu i rowerze elementy odblaskowe zwiększające widoczność. Badania wskazują, że element odblaskowy co najmniej 10-krotnie zwiększa dystans z jakiego kierujący samochodem jest w stanie zauważyć rowerzystę czy pieszego – dając mu również więcej czasu na zareagowanie.

Pamiętajmy, że w zderzeniu z samochodem pieszy i rowerzysta ma dużo mniejsze szanse!