Urzędnicy w wózkach i z laskami sprawdzają drogi w Zielonej Górze

2 min czytania
Urzędnicy w wózkach i z laskami sprawdzają drogi w Zielonej Górze

W praktycznym teście podczas konferencji Zielona Góra i Transport urzędnicy zasiadali w wózkach i chodzili z laskami, by na własnej skórze przekonać się, co utrudnia poruszanie się po mieście osobom z niepełnosprawnościami.

  • Zielona Góra sprawdza trasę od Planetarium do skrzyżowania Lwowskiej i Wrocławskiej
  • Urzędnicy i mieszkańcy zgłaszają konkretne problemy i rozwiązania

Zielona Góra sprawdza trasę od Planetarium do skrzyżowania Lwowskiej i Wrocławskiej

W trakcie drugiego dnia ogólnopolskiej konferencji naukowo-technicznej „Zielona Góra i Transport” pracownicy miejskich służb drogowych, projektanci i zaproszeni eksperci wyszli z biur, aby przejść fragment śródmiejskich chodników wyposażeni w sprzęt używany przez osoby z ograniczoną mobilnością. Trasa wiodła od Planetarium do skrzyżowania ulic Lwowskiej i Wrocławskiej. Celem było zidentyfikowanie barier takich jak nierówne nawierzchnie, słupki, latarnie czy różnej wysokości krawężniki, które w praktyce utrudniają codzienne przemieszczanie się.

“Przeszliśmy chodnikiem od Planetarium do skrzyżowania ulic Lwowskiej i Wrocławskiej. Po drodze sprawdziliśmy jakie fizyczne przeszkody muszą omijać osoby z niepełnosprawnościami”
Krzysztof Staniszewski, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Drogami

Weryfikowano także kwestie działania systemu sygnalizacji świetlnej w kontekście czasu potrzebnego na pokonanie przejścia przez osobę poruszającą się na wózku lub z laską. To ważne przy planowaniu Inteligentnego Systemu Transportu - ITS - który ma uwzględniać rzeczywiste potrzeby użytkowników.

Urzędnicy i mieszkańcy zgłaszają konkretne problemy i rozwiązania

Do testów dołączyli także przedstawiciele środowisk osób z niepełnosprawnościami. Ich głos pokazał, które elementy infrastruktury wymagają pilnej poprawy: brak ciągłości nawierzchni, nieodpowiednio umieszczone przyciski sygnalizacji, brak czujek rowerowych na wszystkich światłach, a także błędy w wykonaniu pól uwagi i ścieżek naprowadzających.

“Po raz pierwszy osoby sprawne zajmujące się budową dróg, zapytały nas o zdanie i co najważniejsze sprawdziły w terenie, jakie mamy problemy”
Agnieszka Gałek, użytkowniczka wózka inwalidzkiego

Eksperci przyznają, że doświadczenie praktyczne zmienia perspektywę projektową. Dr Tomasz Dybicz z Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej opisuje test jako trudny, a jednocześnie pouczający.

“To trudne doświadczenie, aby poruszać się po mieście wózkiem i przy pomocy laski”
dr Tomasz Dybicz

W rozmowach padały konkretne rekomendacje: tam, gdzie to możliwe, stosować jednolitą, gładką nawierzchnię (asfalt) na chodnikach, unikać nagłych zmian w poziomie i fakturze, projektować podjazdy i przejścia z myślą o czasie potrzebnym na pokonanie ich przez osoby o ograniczonej mobilności oraz konsultować rozwiązania z organizacjami reprezentującymi osoby niewidome i poruszające się na wózkach.

Na konferencji obecni byli też lokalni przedstawiciele społecznych gremiów i fundacji, którzy podkreślali, że takie praktyczne testy powinny stać się stałym elementem przygotowywania inwestycji drogowych, by naprawiać dotychczasowe błędy projektowe i ułatwiać życie rosnącej liczbie mieszkańców z trudnościami w poruszaniu się.

na podstawie: Zielona Góra Urząd Miasta.

Autor: krystian