Badanie opinii pt. „Stan Zdrowia Polaków” przeprowadzone w ramach kampanii „Zentiva – Zmieniamy Przyzwyczajenia” wykazało, że profilaktyka zdrowia w pandemii nie jest dla Polaków priorytetem: co trzeci pytany nie wykonał w ciągu 6 miesięcy żadnych badań profilaktycznych, a ponad połowa respondentów przyznaje, że koronawirus znacznie zmniejszył częstotliwość ich wykonywania. Wniosek jest oczywisty – rzeczywistość pandemiczna nie sprzyja regularnym badaniom diagnostycznym i trosce o zdrowie. Co więcej, blisko połowa badanych, bo 49,1% zadeklarowała, że szuka porad zdrowotnych w Internecie.
„Niepokoi fakt, że bardzo duża grupa Polaków próbuje leczyć się w oparciu o porady pozyskane z Internetu jednocześnie rezygnując z wykonywania regularnych badań profilaktycznych. Eksperci są zgodni, że ten trend należy koniecznie odwrócić. Dlatego podjęliśmy decyzję o uruchomieniu akcji bezpłatnych badań przesiewowych” – komentuje Zofia Kurek-Maciejewicz, Head of Communications Zentiva Polska.
Według badania, przeprowadzonego na responsywnej grupie Polaków, aż 75,9% ankietowanych odczuwała w ostatnim czasie bóle stawów i kręgosłupa. Dlatego tak ważne jest zachęcanie polskiego społeczeństwa do regularnych badań, ponieważ nieleczone choroby reumatologiczne niekiedy mogą stać się przyczyną częściowej lub całkowitej niepełnosprawności ruchowej.
„Choroby stawów oraz kręgosłupa pojawiają się coraz częściej wśród społeczeństwa. Ma to duży związek z nieodpowiednim odżywianiem, coraz częściej pojawiającą się nadwagą oraz mało aktywnym trybem życia. Szerzenie wiedzy na temat badań profilaktycznych, ale również samych chorób reumatycznych, w dzisiejszej rzeczywistości, powinno być priorytetem. Ważne, aby zwracać uwagę pacjentów nawet na najmniejsze dolegliwości związane ze stawami obwodowymi, szczególnie jeśli pojawiają się obrzęki tych stawów, ponieważ nieleczone choroby reumatyczne są przyczyną częstego wykluczenia społecznego oraz życia w bólu” – mówi prof. dr n. med. Piotr Wiland, kierownik Katedry i Kliniki Reumatologii i Chorób Wewnętrznych Uniwersytetu Medycznego i USK we Wrocławiu, ekspert Rady Naukowej kampanii „Zentiva-Zmieniamy Przyzwyczajenia”
Kampania społeczna „Zentiva – Zmieniamy Przyzwyczajenia” wychodzi naprzeciw potrzebie edukacji i diagnostyki polskiego społeczeństwa. W okresie od czerwca do września mobilny punkt diagnostyczny odwiedzi 23 miasta w Polsce. Każdy miesiąc poświęcony jest edukacji w czterech obszarach profilaktyki zdrowotnej. W czerwcu realizowane były bezpłatne badania z zakresu kardiologii, lipiec to miesiąc urologii oraz ginekologii, sierpień – reumatologii, a wrzesień związany będzie z chorobą Alzheimera. Podczas każdej akcji pacjenci będą mogli skonsultować się z danym lekarzem specjalistą.