
Zielona Góra zyska nowoczesną obwodnicę zachodnią dzięki rekordowemu wsparciu finansowemu. To inwestycja, która odmieni komunikację w mieście i okolicach, łącząc kluczowe drogi wojewódzkie oraz ekspresową trasę S3.
- Nowa obwodnica zachodnia zmienia oblicze Zielonej Góry i okolic
- Budimex przyspiesza prace nad pierwszym etapem obwodnicy w Zielonej Górze
- Most w Pomorsku i dalsze plany rozwoju infrastruktury drogowej wokół Zielonej Góry
Nowa obwodnica zachodnia zmienia oblicze Zielonej Góry i okolic
Wielka inwestycja drogowa w Zielonej Górze nabiera tempa – miasto otrzymało aż 178 milionów złotych dofinansowania na budowę obwodnicy zachodniej. Ta strategiczna trasa połączy drogę wojewódzką 298, znaną jako Trasa Północna, ze skrzyżowaniem z drogą wojewódzką 279 w pobliżu miejscowości Wysokie w gminie Czerwieńsk. Dalsza część drogi będzie prowadzić do planowanego mostu w Pomorsku i połączy się z węzłem na ekspresowej trasie S3 pod Sulechowem.
Obwodnica będzie miała długość około 8,4 kilometra i zostanie zaprojektowana jako droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 metra każdy. Prędkość projektowa to 80 km/h, a konstrukcja drogi umożliwi przejazd pojazdom o nacisku do 11,5 tony na oś. Trasa została tak poprowadzona, aby maksymalnie oddalić ją od zabudowań mieszkalnych i przybliżyć do linii kolejowej, co zwiększy komfort mieszkańców.
Budimex przyspiesza prace nad pierwszym etapem obwodnicy w Zielonej Górze
Pierwszy fragment inwestycji jest już realizowany przez firmę Budimex w formule „projektuj i buduj”. Obejmuje on odcinek o długości 3,14 km od Trasy Północnej do drogi wojewódzkiej 280 w dzielnicy Przylep. Ta część ma za zadanie odciążyć ruch w sołectwie Przylep i poprawić płynność komunikacji.
Umowa na wykonanie tego etapu została podpisana przez prezydenta Marcina Pabierowskiego w lipcu ubiegłego roku, a wartość inwestycji wynosi blisko 43 miliony złotych. Do końca 2025 roku planowane jest uzyskanie decyzji ZRID (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej). Choć termin zakończenia prac ustalono na pierwszy kwartał 2028 roku, wykonawca sygnalizuje chęć przyspieszenia harmonogramu.
Irena Lutowska, dyrektor Departamentu Zarządzania Drogami Urzędu Miasta, informuje:
„Budimex przedstawił nam już rozwiązania dla skrzyżowań na Trasie Północnej i w Przylepie. Wprowadzane są korekty mające na celu m.in. stworzenie sprawnego systemu odwodnienia obwodnicy.”
Dodatkowo wzdłuż całej trasy powstanie jednostronna ścieżka pieszo-rowerowa o szerokości 2,5 metra z dwoma kładkami dla pieszych nad rzeką Łącza oraz rondem w Przylepie.
Most w Pomorsku i dalsze plany rozwoju infrastruktury drogowej wokół Zielonej Góry
Równolegle do miejskich działań Zarząd Dróg Wojewódzkich realizuje budowę nowego mostu w Pomorsku wraz z drogą omijającą miejscowość Wysokie oraz rondem na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich 279 i 278. Inwestycja ta jest finansowana z programu rządowego „Mosty dla Regionów” i zostanie ukończona przed zakończeniem budowy obwodnicy, co pozwoli na sprawne połączenie nowych odcinków dróg.
Drugi etap obwodnicy zachodniej obejmie około 5,26 km trasy od ronda w Przylepie do skrzyżowania z drogą wojewódzką 279 w Wysokiem. Miasto już uzyskało pozytywną ocenę Centrum Unijnych Projektów Transportowych na ten fragment i przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na jego realizację jeszcze przed końcem czerwca br.
Planowane jest uzyskanie decyzji ZRID do końca 2026 roku oraz zakończenie budowy do pierwszego kwartału 2029 roku. Całość projektu szacowana jest na niemal 209 milionów złotych, z czego zdecydowaną większość pokryje unijne wsparcie z programu FEnIKS realizowanego pod hasłem Odrzański Układ Komunikacyjny.
Obwodnica zachodnia nie tylko usprawni transport i zmniejszy natężenie ruchu przez Czerwieńsk, Płoty, Przylep oraz Łężycę, ale także stworzy spójny system komunikacyjny z budowaną Trasą Aglomeracyjną biegnącą obok osiedla Leśny Dwór aż do ronda przy ulicy Prostej – również realizowaną przez Budimex.
Źródło: Urząd Miasta