Odkąd liczba stron internetowych zaczęła dynamicznie rosnąć, pojawiła się również potrzeba ich pozycjonowania. Nie wystarczy już po prostu mieć witrynę – cała sztuka polega na tym, aby skutecznie pokazać ją potencjalnym klientom. Wraz z rozwojem marketingu internetowego, zaczęły masowo powstawać zajmujące się nim agencje SEO. Obecnie jest ich tak wiele, że wybór wydaje się niemal niemożliwy. Czym się kierować, aby właściwie zainwestować swoje pieniądze?
Szybka i przejrzysta komunikacja
Pierwsze sygnały świadczące o fachowości lub niefachowości firmy SEO możemy dostrzec już na samym początku, przed nawiązaniem współpracy, na etapie wstępnych rozmów. Jeśli przedstawiciel szybko odpisuje na maile, chętnie udziela informacji i wywiązuje się z terminów – wówczas możemy wstępnie założyć, że agencja jest warta naszej uwagi.
Wystrzegaj się firm, których musisz kilkakrotnie prosić o odpowiedź i które przedstawiają ci ofertę w skrótowy sposób. Jeśli już w tym momencie pozwalają sobie na lekceważenie i opóźnienia, prawdopodobnie później będzie tylko gorzej.
Jeśli ktoś podaje ci wycenę działań SEO bez wykonania wstępnego audytu twojej strony czy bez zapoznania się z twoim przedsiębiorstwem i specyfiką branży – nie warto z nim nawet rozmawiać. Pamiętaj, że w przypadku marketingu nie istnieje katalog rozwiązań, oferta dostosowana do każdego klienta. Poszczególne przypadki muszą być rozważane indywidualnie. Próba wmawiania ci ogólnikowych rozwiązań świadczy o rażącym braku profesjonalizmu.
Jasne zasady współpracy i nastawienie na wynik
Bardzo dokładnie przeczytaj treść umowy, jaką zamierzasz nawiązać z agencją SEO. Zwróć uwagę, za co i ile będziesz płacić. Określ, jakie działania wchodzą w zakres współpracy a czym firma nie będzie się zajmować.
Bardzo ważne jest również wcześniejsze ustalenie, jakiego rzędu opłaty będziesz ponosić w związku ze współpracą – czy są to koszty stałe czy zmienne, od czego zależą? Najczęstszym modelem współpracy jest umowa hybrydowa – agencja otrzymuje stałe wynagrodzenie miesięczne za pewien zakres podejmowanych działań, zaś inne opłacane są zgodnie z osobno przyjętymi wytycznymi. Opłacalne jest dla ciebie nastawienie na wynik, co będzie stanowiło motywator do wydajnej pracy.
Pamiętaj, że koszty prowadzenia marketingu to nie to samo, co kampanie reklamowe w Google czy w mediach społecznościowych – na te działania musisz przeznaczyć osobny budżet, który również należy ustalić z agencją.
Transparentność działań i regularne raportowanie
Warto przynajmniej co jakiś czas sprawdzić efekty działań podejmowanych przez firmę SEO. W tym celu konieczny jest twój stały dostęp do kont w serwisach reklamowych czy narzędziach Google. Najlepiej jeśli to agencja ma dostęp do założonych przez ciebie kont, nie odwrotnie – wówczas po zakończeniu współpracy z jedną firmą, możesz przekazać jej kompetencje kolejnej, nie tracąc ciągłości działań na stronie.
Umów się na regularne raportowanie działań (np. w trybie miesięcznym lub kwartalnym). Dzięki temu będziesz miał wgląd w to, co zostało zrobione i jakie efekty przyniosły poszczególne działania.
Pamiętaj również, że Internet jest środowiskiem niezwykle zmiennym i niestabilnym – jedna nietrafiona kampania nie przekreśla profesjonalizmu agencji SEO. Liczy się natomiast sposób podejścia do tej porażki – jeśli wyciągnięte z niej wnioski posłużą do skutecznego zbudowania kolejnych strategii, wówczas masz pewność, że firma działa w oparciu o fachową wiedzę.
Doświadczenie i referencje
Każdy musi kiedyś zacząć – również firma SEO ma jakiegoś pierwszego klienta. Jednak z twojego punktu widzenia – lepiej, abyś nie był to ty. Postaw na agencję mogącą się pochwalić licznymi realizacjami, świetnymi wynikami i referencjami od zadowolonych klientów – taką jak ClueGroup.
Dawanie szansy początkującym to sympatyczne działanie, ale może przyczynić się do porażki firmy na trudnym polu internetowym. Nie pozostawiaj marketingu i SEO w rękach przypadku – zaufaj ekspertom.
Wybierając firmę SEO nie wahaj się zadawać niewygodnych pytań: Jaka była wasza największa porażka? Co jeśli pozycjonowanie nie przyniesie skutku? Ile firm do tej pory obsługiwaliście? Profesjonaliści nie będą mieli żadnych obiekcji z udzieleniem szczerych odpowiedzi. Jeśli natomiast przedstawiciel firmy, którą bierzesz pod uwagę, zaczyna wykręcać się od podania takich informacji – serdecznie podziękuj za współpracę. Twoja firma to nie laboratorium – nie prowadź w niej eksperymentów.
A jeśli twoja firma to akurat laboratorium… to nadal kwestie SEO pozostaw specjalistom.